petervanpeetzen.punt.nl
Abonneren
Abonneer je nu voor nieuwe artikelen op deze website!
Laatste artikelen
 
 
 
Dit is een omvangrijke huisstijloperatie. Van een nieuwe naam tot omzetting van het logo op duizenden dragers. Vraag daarbij: is het beter? Gisteren was het moment van introductie en uitrol onder personeel en extern. Eerste signaal: TNT gaat op de beurs direct hard onderuit en Post wordt gezien als de zwakke schakel en als toekomstig zorgenkind. Dat is geen prettige bijkomstigheid voor medewerkers en bureaus.
 
Het betreft een splitsing van TNT. Je wilt als huisstijlbureau, toch liever de andere tak krijgen als account met uitstraling? Het zou mij niet echt demotiveren. Kom maar op met z'n prachtige klus. Wat mij hierbij wel opvalt: geen synergie en gelijktijdigheid voor de bekendmaking en persbehandeling van beide bedrijfsonderdelen en dus beide huisstijlen. Of blijft de andere helft TNT-Express met het oude logo? Het niet gelijktijdig handelen bevreemd mij. Hoe dan ook, de introductie van PostNL volgt direct op de aankondiging in de pers, zonder opbouw van 'spanning vooraf'. Hoe ... >
 
Lees meer...
 
 
 
Privé of toch als bedrijf gaan Twitteren? Een keus maken lijkt lastig. Eerste advies is om beide namen (prive en zakelijk) alvast te reserveren op Twitter. Voordat iemand anders dat heeft gedaan. Daarna is het zaak na te denken welk karakter de berichten krijgen, hoe er getweet gaat worden en of privé en bedrijf elkaar aanvullen.
 
Als bedrijf (klein of groot) ligt er een grotere druk op consistentie in de communicatie en berichtgeving, dan als prive persoon. Zeker voor beursgenoteerde en publieke organisaties (denk aan de politie bijvoorbeeld). Je spreekt namens meerdere mensen en dat schept een zorgvuldigheidsverplichting en dat vraagt om het doordacht managen van verwachtingen. Dan is het zaak om Twitteren intern goed te organiseren. Een checklist aan de hand van vragen ... >

 
Lees meer...
 
 
Veel managers, zakenmensen of zelfstandigen hebben er wel van gehoord... maar zijn er nog niet actief aan begonnen. Voor hen die net gaan schrijven en de drempel overstaken, geef ik 10 praktische tips plus enige (zakelijke) afwegingen vanuit Peetzen bv en mijn privé Twitter ervaringen.
 
Het aantal Nederlanders dat Twittert is nu zo'n 420.000. Hierbij worden ook de mensen gerekend die niet in het Nederlands berichten op Twitter. Leden met een afgesloten account zijn niet meegeteld. Twitter versnelt de verspreiding van informatie en geeft actuele ontwikkelingen vaak als eerste weer.    

TIPS
1. Doel. Ga na waarom je het doet voor wie. Puur privé (‘ik ga nu naar het toilet’) of om jezelf te laten zien ('ik heb net heerlijk duur ingekocht in de PC Hooft'), om mee te doen en hobby’s te delen (‘Jaaah, ik vind het ook heel fijn haar muziek te horen’) of zakelijk om relaties te ... >
 
Lees meer...
 
 
 
De start van het leerzame artikel over Cisco gaf direct herkenning: sociale media goed en bruikbaar inzetten, gaat bepaald (nog) niet vanzelf in middelgrote en grotere organisaties of afdelingen. Er is onbekendheid, weerstand en ongeduld. Bovendien is er gevoeligheid tussen wat prive is en wat als zakelijk gezien wordt. Tussen wat 'van de medewerkers zelf is' en waar 'de baas' iets van mag zeggen of vinden of aansturen.
 
Dan helpt het om planmatig managers voor te lichten, erbij te betrekken en samen met medewerkers een rol te geven. Het vraagt tijd en inspanning om tot een passende online aanwezigheid te komen als bedrijf, zonder het interne enthousiasme kapot te reguleren. Dat succesvol aansturen, faciliteren en onderhouden heeft alles te maken met een doordacht off-line communicatieprogramma en verandertraject. Ik help graag met versnellen en verbinden!
 
Gelezen over Cisco: 'De overkoepelende strategie rond sociale media wordt binnen Cisco centraal aangestuurd door een team van een tiental mensen – een center of excellence. Zij zorgen voor de uitwerking van de algemene aanpak, stellen richtlijnen op en geven advies. Hier worden budgetten gealloceerd, wordt kennis verzameld en worden .... >
Lees meer...

 
 
Een vereniging bestaat vaak uit vrijwiligers. Het zijn professionals die -in hun overvolle werkweek- avonden opofferen om hun professie verder uit te bouwen en onder de aandacht te brengen. Dat getuigt van geweldige inzet en betrokkenheid. Zo ook bij de NVvP. Zij staan er nu weer fris, vlot en modern op. Hun wervende kracht is toegenomen en hun 'corporate attraction level' is behoorlijk gestegen.
 
Dat ging niet zonder slag of stoot. Soms denken mensen dat wij 'even' een schetsje maken, 'opeens' een leuk tekstidee krijgen en dan 'hopsakee' de zaak vlot op papier of online zetten. Vergeet het maar. Naast de creatieve en zichtbare oplossingen, gaat het ...


Lees meer...
 
 
 
Promotiewerk voor B-to-C in de Retail ziet, voelt en ruikt anders dan een imago-campagne voor een zakelijke dienstverlener in de B-to-B. Zie hier een opvallende en fris verzorgde opmaak voor onze klant RobertDenHaag met een direct, helder aanbod en aandachttrekkende 'foute' kopzin. Het thema is ook in-store volledig uitgewerkt.
 

Ons aanbod aan RobertDenHaag (en aan jullie als mogelijke opdrachtgevers), klinkt als volgt ... >

Lees meer...

 
 
Iedere manager, professional en interimmer overkomt het: staan voor een publiek dat geboeid wil worden door jou en jouw speech. Lang niet altijd heb je vooraf daarbij de hulp van een communicatieprof ('hoe zou jij het vertellen?') of van een ghost writer. Het heeft enige toespraken geduurd, voordat ik mijn eigen podiumvrees overwon, leerde genieten van 't moment en kon dubbelen (praten en reacties verwerken tegelijk). Lees verder; de tips volgen.

Mensen denken vier keer sneller dan ze praten. En dat heeft ingrijpende gevolgen voor iedere presentatie. Want zelfs als je publiek goed luistert, kan het toch aan allerlei andere dingen denken die niks te maken hebben met wat jij nu vertelt. De stap van goed luisteren naar afdwalen is klein.

Wie indruk wil maken met een speech, wie mensen wil boeien, wie een krachtige boodschap wil overbrengen ... laat zijn publiek geregeld wakker schrikken. Breng 'vuurwerk' in de speech met een pakkende opening, korte en actieve zinnen, een logische opbouw en een duidelijke rode draad of een geluids- of filmeffect. Maar ook met pittige opinies, beeldspraak en verhalen waarin uw publiek zichzelf en zijn idealen herkent .... >
Lees meer...
 
 
Waar staan we met alle nieuwe media en communicatie in 2011? Hoe denken we erover en hoe worden ze bekeken en ingezet? Ik las daarover een aardig artikel dat goed aansluit bij mijn visie over de noodzaak van corporate authenticiteit en een presentatie van binnenuit, om nieuwe banden met klanten of relaties te krijgen en te kunnen onderhouden in de komende jaren.    

SNIP: Er is de laatste vijf jaar veel tijd, energie en geld geïnvesteerd in Oude wijn 2.0. Dit komt neer op het gebruik maken van nieuwe technologie voor het doen van oude dingen. Zeg maar business as usual 2.0. In communicatie komt dit veel voor. Innovatieve initiatieven zien er vaak mooi uit, maar vormen nog steeds vehikels voor communicatieactiviteiten uit de vorige eeuw. Wat we dagelijks zien is dat nieuwe communicatiemogelijkheden (die sociale netwerken ons bieden) worden geduid als mediamogelijkheden. Discussies binnen de communicatiebranche gaan voortdurend over de media, de middelen. Voor traditionele zenders, zoals verkopers, journalisten en voorlichters vormen de nieuwe media de uitdaging: de media zelf zijn de verandering. Lees meer ...  >
Lees meer...
 
 
Wat mij betreft zijn ze weer helemaal terug. Actueel idee, de kracht van vroeger, prima punchline en weer uitstekend uitgevoerd.  Als het goed gaat zie je de hele commercial 1 keer. Daarna ligt er een banner over het einde en mis je de punch/clou.
Lees meer...
 
 
Wat denk je? Als kleding voor artsen al veel uitmaakt -of ze als meer of minder betrouwbaar worden gezien- hoe zou dat dan zijn voor je onderneming of bedrijf? Idem dus! Kwaliteit wint altijd.
 
Investeer in 2011 in een professionele, authentieke uitstraling. Via een bureau dat zich verdiept in jullie persoonlijkheid, aanbod en markt. Via een professional die aandacht geeft, jullie begrijpt en het klappen van de zweep kent. Daar houd je budget aan over. Van logo, teksten en huisstijl tot website, advertentie of jullie rake online presentatie-aanpak. Het uiterlijk en de vorm tellen wel degelijk mee in het krijgen van leads of reputatie. Welkom bij Peter Leuhof van PeterVanPeezten. Ook in 2011.
 
Lees het boeiende onderzoek:  Patiënten hebben meer vertrouwen in een netter geklede huisarts dan in een huisarts in vrijetijdskleding .... >
Lees meer...
Domeinregistratie en hosting via mijndomein.nl