petervanpeetzen.punt.nl
Nieuw logo en slagzin DSM
 
 
Kijk eens aan! Mijn oude werkgever steekt zich in een nieuw jasje. Komt toch een beetje als verrassing hier. Herkenbaarheid was gegarandeerd met het oude logo, dat inderdaad bijna als klassiek oogde.
 
Dus de tijd was rijp dus. Maar ... is het een verbetering? Ik neig naar een ...



 
... gemengd positief oordeel. Aan de ene kant komt het logobeeld vrolijk over en de ronde beweging vanuit het oude 'moleculen' logo is (een beetje) gebleven. Kijk maar naar het midden van het nieuwe logobeeld. Leuk nostalgisch bedacht. Aan de andere kant lijken de kleurige onderdelen los aan elkaar geplakt, zonder logica. Als een soort bloem die in het lab is nagemaakt. Mmm. Laboratoria en grondstoffen zijn wel erg belangrijk voor DSM.  
 
De nieuwe letter is nu afgeronder en maakt een modernere maar tegelijk ook weke indruk. Het oude diep donkerblauw is lichter gemaakt. Alsof men meer 'vrouwelijk' wil overkomen als het ware. Dat kan ik me overigens goed voorstellen, want het bedrijf had een typische mannenuitstraling en -cultuur.
 
 
 
 
Al met al een frisse doorstart, die een iets krachtiger letterbeeld verdiende. Is het daarmee gelijk origineel en vernieuwend? Nee. Met de komst van 3D 'webbased'  logo's, is kleur en 'werveling' een bekend fenomeen. Men doet dus goed mee, maar is niet baanbrekend. Dus: netjes, fris, open, modern, vriendelijk. Ik vind het logobeeld een dikke 8 waard. Niet slecht gedaan.   
 

De slagzin 
Maar nu het mindere: de nieuwe slagzin. Het was voorheen 1 woord: UNLIMITED.
Wat een kracht en eenvoud (en op een leuke plek voor het logo geplaatst). Wereldwijd met toegevoegde betekenis en getuigend van een enorm elan en passie tot vernieuwing. Geweldig en eenvoudig. Had het maar gewoon gehouden! Lees maar eens welk een vondst men nu heeft gecomponeerd. Het is matigheid en ... 
 
 

 
 
... een in elkaar geknutselde constructie zonder veel lef en originaliteit? 2 x 'bright' moeten gebruiken, is woordarmoede? Het lijkt Philips wel of Osram. Of een zonnepanelen firma en windmolenparkbeheerder. Oke, ik overdrijf nu een beetje.
 
Wat moet de medewerker of klant ermee? Ontdekken zij een visie of missie? Raak je opgewonden dat je hier mag werken of kopen en ben je dan vol trots daarover? Neen. Het staat tovh een beetje ver af van de dagelijkse emotie, motivatie en is ontkoppeld aan de gewenste werkbeleving van mensen. Is het dan lekker kort & krachtig? Neen. Het oogt eerder zwaarlijvig en moeizaam. Ook voor Aziaten en Chinezen. Jammer. Maar getroost, het is maar mijn persoonlijke mening.  
 
Men heeft trouwens een hele oude benadering en aanpak uit de kast gehaald: die van 2 korte zinnen met 'oorzaak en gevolg'. Als insider ;-) kan ik berichten dat al in de tachtiger jaren dit soort slagzinnen verzonnen werden door ons, als communicatie afdeling. Kijk maar eens mee naar deze (betere?) woordconstructie voor DSM:
 
Combining skills. Creating solutions.
 
Er is blijkbaar weer teruggegrepen op die geweldige periode. Als een soort retro beweging? Tja. Ik ben vast niet geheel objectief. Please DSM, haal de oude slagzin terug. Daaronder valt echt alles wat u wilt zijn (duurzaam en slim en bewust en innovatief etc). En als dat niet langer kan, vanwege de verwarring met 'limited' als juridische ondernemingsvorm bijvoorbeeld (ik doe maar een gok), kies dan voor een prachtig woord dat we ook al een dikke 20 jaar geleden gebruikten voor DSM als: Imagineering  
 
 
 
 
 
 
 
Officiele DSM teksten 
De transitie van een chemisch bedrijf naar een bedrijf dat actief is op het gebied van voeding en gezondheid maakte dat het bedrijf een nieuw logo wilde om daarmee de nieuwe waarden van het bedrijf tot uiting te laten komen. 
 
he new brand is a reflection of the overall positioning of the company. It stands for the DSM strategy, DSM culture and the way DSM wants its employees to work together. It represents the company’s sustainability value (working with a triple bottom line of People, Planet and Profit thereby creating value for all stakeholders) , the One DSM philosophy (based on the realization that DSM can only fulfill its strategic goals if it operates as one united team across the globe) and it fits with the DSM mission to create brighter lives for people today and for generations to come.
 
 
Feike Sijbesma, CEO/Chairman of the DSM Managing Board, said: “With the portfolio restructuring completed, with our new strategy that focuses on growth, with the culture change on the road, and with our One DSM philosophy, this is the time to mark the new DSM, internally and externally
The new DSM is summed up by the new tagline: Bright Science. Brighter Living.™ : DSM uses its science and innovation in partnership with its customers to create products and solutions that make a positive difference to people lives.
 
 
Peter Leuhof 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Reacties

Commentaar
Jouw naam/bijnaam
Website url
E-mail
Je Punt profiel
Hou mij op de hoogte
Ik wil op de hoogte gehouden worden
Dit is een verplicht veld
Domeinregistratie en hosting via mijndomein.nl